Kraftmuseet

Velg språk

  • no_NO
  • en_GB
  • de_DE

Søk

Du er her:

Trallebanen til Mågelitopp

Mågelibanen - som i dag er nedlagt - var en ekte Berg-og-dal bane som gikk 985m opp fjellsida.

Trallebanen var en del av produksjonssystemet til AS Tyssefaldene. Den første banen ble bygget i forbindelse med utbyggingen av Bersåvannet i 1910-12 for å lette tilkomsten til anleggene på fjellet.

I 1956 ble den ombygd, tilrettelagt og sertifisert for persontransport, etter dødsulykken i 1955. Fram til 1990-tallet kostet turen 1 krone for voksne og 50 øre for barn.

Se et innslag i Norge Rundt om trallebanen her: Norge Rundt i Skjeggedal

 

3. april 1955 var trallebanen åsted for en stygg dødsulykke. 

Oppsynsmann Anders Gavle hadde fått dispensasjon fra AS Tyssefaldene til å ta med seg familien (kona, søsteren Kristi, sønnen Øyvind på 12 og tvillingene Åse og Eva på 15) opp til Topp, de skulle til hytta på påskeferie. Tralla var allerede full av folk da Gavle og familien kom, så han måtte be dem gå av fordi han hadde bestilt denne kjøringa. Folk protesterte, men de fleste gikk av. Noen, som det unge paret Frøydis og Per Smaamo fikk plass, i tillegg til Tove Berg, 12 år gamle Fred Andersson og 11 år gamle Kjell Kvile.

Etter ca. 15 minutter nærmet banen seg "Stupet", det aller bratteste partiet. Anders Gavle ba de to guttene Fred og Kjell om å hoppe av, de satt usikkert til på hver sin ende av bagasje og påskeproviant. Guttene sprang foran og ventet på tralla der det ble flatere. Det var da tralla kom nesten over kanten at det skjedde. Vaieren sleit. Gavle ropte HOPP, fikk kasta ut kona og seg sjøl rett før tralla forsvant bakover i stor fart. Sju av de ni som var igjen i vogna klarte å hoppe av. Kjell og Fred klarte å kaste seg unna før de ble truffet av vaieren som kom som en enorm pisk mot dem og slo trær og master av på tvers.

 

Kristi og Øyvind ble kastet ut, Kristi landet i skinnegangen, Øyvind ble slengt inn i skogen. Begge døde momentant. Sju personer var hardt skadet. 

 

Trallebanen ble stående ubrukt for persontransport i et par år. Ulykken måtte etterforskes, rapporter skrives. Manglende vedlikehold og lemfeldig omgang med sikkerheten ble lastet kraftselskapet. Direktør Kollenborg og driftsleder Aanonsen fikk begge bot. Etter dette ble banen delvis bygget om og sertifisert for persontransport.

Allikevel skjedde en ny ulykke i 1990, da ei lita jente kom inn under tralla og fikk kuttet av en fot. Mågelibanen ble stengt for alltid i 2012.

 

www.nrk.no/hordaland/60-ar-siden-paskemarerittet-pa-trallebanen

 

Kulturminneplakaten

Trallebanen Mågelibanen ved starten nederst i Skjeggedal. Foto: Harald Hognerud Kraftmuseet

 

I området ovenfor trallebanen - på Topp -  lot AS Tyssefaldene ansatte og andre Tyssedøler bygge hyttene sine. Topp er utgangspunkt for turer innover det regulerte Tyssedalsfjellet, til Trolltunga og til Hardangervidda nasjonalpark.

 

Kulturminneplakaten

 

 

Gamle bilder fra Skjeggedal

Traséen til Mågelibanen. Foto: Kraftmuseet arkiv

 

 

Gamle bilder fra Skjeggedal Hyttene på Topp. Foto: Kraftmuseet arkiv

 

 

Mågelibanen etter nedleggelsen Mågelia Utvikling AS fikk tillatelse til å bygge vei til Topp. Dermed måtte den historiske trallebanen vike plass for 17 hårnålsvinger på den over 4km lange nye veien som stod ferdig i 2017. Foto: Harald Hognerud Kraftmuseet

 

 

 

 

 

 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Kraftmuseet

Norsk vasskraft- og industristadmuseum


Naustbakken 7, 5770 Tyssedal
Telefon: 53 65 00 50
post@kraftmuseet.no